Survival guide voor de feestdagen!

Allereerst willen we jou graag een prettige kerst wensen van het hele ALIFE team!

Hoe kan je gezond eten of “on track” blijven van je voedingsschema tijdens de feestdagen als de tafel vol staat met lekkers?? Een vraag die je jezelf waarschijnlijk al een aantal keer hebt gesteld.
Daarom hebben we jullie een kleine survival guide geschreven.

Tip 1: Breng je eigen gezonde snacks mee: het lijkt onbeleefd maar we gaan sneller toe zeggen naar “ongezonde” dingen wanneer we honger hebben of lang moeten wachten tussen gerechten of voor het eten. Dus breng bijvoorbeeld een proteine pannenkoek mee of een haver of proteine reep, een voorbereide haverbal of een van de andere gezonde snacks die je kent. (shake)

Tip 2: Houd je aan je BASISPRINCIPES:
-heb je nog groenten bij elke maaltijd? (ontbijt, middag, avond)
-drink je nog voldoende water gedurende de gehele dag? (+-2L)
-eet je consistent met geen té lange pauzes zonder voedsel en dan ineens een overvloed of te grote portie. (tip1)
-ben je nog in balans met het combineren van proteinen, gezonde vetten en koolhydraten??

Tip 3: Laat je niet vangen door de gesuikerde dranken!
Latté machiatto en andere dergelijke warme dranken in deze koude dagen bevatten ontzettend veel caloriën (+300!), gemiddeld +40g suiker en +10g vet, dat zijn meer dan 10 theelepels suiker in 1 drankje! Als je koud hebt, knuffel dan even iets of iemand, dat schept een band!

Tip 4: Vermijd overtollig consumptie van alcohol, voornamelijk bier.
Als je bier of een andere alcoholische drank drinkt, gaat je lichaam eerst de alcohol afbreken voordat het de calorieën kan afbreken. Dat wil zeggen dat je lichaam de calorieën die niet verbrandt zijn opslaat. Zoals we al weten worden opgeslagen calorieën vet, dit bevordert het afvallen dus niet.

Gemiddeld bevat bier per consumptie 100 à 150 calorieën. (Jupiler is veruit de “lichtste” met maar 65cal…)

Image

Tip 5: PLAN JE WORKOUT-tijd!!
In deze dagen is het éxtra belangrijk je fitness te plannen met deze “extraatjes” in ons dieet zodat we toch enkele voedings-escapades kunnen maken. Natuurlijk kan je een slecht dieet niet overcompenseren met training maar het is beter dan geen training en te wachten tot het nieuwe jaar om “de draad terug op te pikken”. Pak een bar vast in de plaats en start met LIFTEN!! (Blijf in je wekelijkse ritme:Starten met trainen is moeilijk, HERSTARTEN is nòg moeilijker! )

Nogmaals een prettige kerst en fijne feestdagen toegewenst van het ALIFE ATHLETICS coaching team!!

Leave a Comment